Конкурентна перевага – у вашому баченні реальності
У лексиконі управлінців часто можна почути звичне для Заходу слово «нейроменеджмент» – делікатне мереживо знань про вміння не лише усвідомлювати, але й аналізувати всі ті складні процеси, які з шаленою швидкістю відбуваються у мозку людини. Це хитромудре віяння давно вже полонило думки менеджерів міжнародних корпорацій, професорів та студентів бізнес-шкіл, науковців і нейропсихологів та не лише їх.
Нічого дивного, адже в епоху жорсткої конкуренції та нестримної діджиталізації Big Data & Artificial Intelect потрібно крутитись, щоби з гідністю тримати удар п’яти сил Портера. А тут – новий, можливо, ефективний інструментарій не лише селф-менеджменту, який спроможний надати менеджеру омріяну конкурентну перевагу не лише над людьми, але й над машинами.
Наука про методи аналізу Data Science і отримання завдяки ним конкуренто чутливої і, відповідно, надзвичайно цінної інформації, не привертаючи уваги, це суттєво змінює правила гри. Адже машинне навчання та штучний інтелект дозволяють краще зрозуміти своїх customers – потреби, бажання і характеристики як наявних, так і потенційних споживачів. А застосовуючи одночасно знання нейроменеджменту, аналізуючи дані Big Data, запропонувати своїй ЦА більш персоналізований продукт, канал комунікації, місце/спосіб його придбання та унікальну бажану ціну. Wow – елементи 4С плавно трансформувались у потрібний нам 4Р, і залишається тільки майстерно втілити цю стратегію у життя.
Але воно того варте. Пам’ятаєте? Ви сієте вчинок, із якого поступово зростає звичка споживати саме ваш продукт, формується стиль життя вашої споживацької ЦА.
Безсумнівно – Data Science та нейромережі впевнено посіли чільне місце у трендах та buzzwords (модних слів, – ред.) бізнесового сьогодення.
Ще 25-30 років тому ви могли собі щось сказати і забути. Але минуло чверть століття і упс – нам усім пощастило жити у світі, де громадяни здатні самоорганізуватися за допомогою Facebook, а політикам, дежслужбовцям та бізнесменам тепер варто дуже обережно писати у Twitter та інших мережах, щоб не створити кризу чи «обвал» цін на біржі.
Персоналізований клієнтський маркетинг
Провідні гравці ринку з багатомільйонними і навіть мільярдними доходами сьогодні все активніше використовують витончені методи персоналізації рекламних пропозицій. До речі, Macy’s розсилає клієнтам акційні пропозиції зі знижками, зроблені на основі особистих переваг, про що ми вже говорили на початку статті.
А British Airways взагалі пропонує лояльним клієнтам квитки за спеціальною ціною в залежності від їхньої активності в мережі. Що ж, вітаємо в епосі прихованого існування великих даних і невидимого використання Data Science!
І тут мимоволі три сили «горизонтальної» конкуренції:
- рівень конкурентної боротьби;
- загроза появи продуктів-замінників;
- поява нових гравців ринку.
З Big Data & Artificial Intelect це стає в рази складніше, якщо твої конкуренти – гуру в цих питаннях. Але й в рази легше тримати удар, якщо ти подбав про цей бізнес-тюнінг для свого бізнесу. Використання штучного інтелекту в бізнесі поступово трансформується з ще однієї конкурентної переваги на ключову умову виживання.
Visual теж під прицілом
За лічені години чи дні «розумні» алгоритми здатні вирішити задачі «пошуку відповідності між зображеннями та кадрами відео». Скориставшись такою технічною еквспртизою, українська компанія Video Gorillas проторила собі шлях до контрактів із кіностудіями Голлівуду та Netflix. Замовники шукали дієвого механізму порівняння оброблених кадрів – «нарізаних» та змонтованих чи покращених спецефектами – з багатогодинними архівами відзнятого матеріалу. Уявляєте, з яким полегшенням зітхнув клієнт, коли йому запропонували швидке вирішення такого технічно складного завдання – деталі «технічної магії» залишились поза лаштунками і їх розробники не озвучують.
Комунікаційна стратегія & оптимізація
Переоцінити можливості штучних нейромереж у комунікаційній галузі важко – мільйони користувачів залишають в інтернеті «цифровий слід», який можна та потрібно аналізувати для отримання інсайтів для маркетингу чи управління репутацією компанії. У ролі споживача/клієнта досить часто люди не помічають «де і коли наслідили», дивуючись та захоплюючись персоналізованим зверненням, сформованим на основі власних унікальних уподобань та активності у мережі.
Без зайвих міркувань користувачі зручних технологічних рішень не дуже цікавляться, як їхній улюблений сервіс підбирає, наприклад, оптимальний маршрут в залежності від вподобань, бюджету та вільного часу користувачів, шукає квитки чи планує подорож містом. Вітчизняний проект Curiosio підбирає оптимальний маршрут у залежності від вподобань, бюджету та вільного часу користувачів. Водночас розумний алгоритм без зайвих зусиль впорається з 20-25 й більше проміжними пунктами призначення. Жодної магії – виключно вдале поєднання апріорних знань із розумними алгоритмами допомогли подолати класичні обмеження математики цього процесу.
Ну що, залишились сумніви щодо управління інформацією у тому числі в команді? Усі комунікації, навіть внутрішні, сьогодні вже – зовнішні. Ви наче в реаліті шоу «За склом», тільки тут більші ставки: бізнес стає вразливішим і п’ять сил Портера – сильнішими.
Будь-який меседж моментально скріниться і викладається у відкритий доступ – бум! Так, авжеж є NDA! Але ви, певно, забули, що значний відсоток вашого персоналу – покоління Z: у них особливе розуміння цих формальностей.
Чому так важливо управляти цими потоками інформації?
Згадуємо нашу формулу 4С:
- company – компанія;
- context – контекст;
- customers – клієнти;
- competitors – конкуренти.
Як гадаєте, у скількох із цих зон у вас трапиться «бум»? І тоді ваш чудовий маркетинговий план 4Р почне сипатись як картковий будиночок, потішаючи самолюбство конкурентів.
Як жити в цій новій реальності
Насамперед створювати єдине бачення для усіх учасників комунікаційного процесу: співробітників, працівників, які працюють із зовнішніми ЦА: HR, MA, PR, R&D… Усі мають однаково розуміти, ЩО і ЯК розповідати про компанію – і в складних, і елементарних, як для Twitter, форматах. Від коректної роботи в усіх каналах залежатиме успіх бізнесу. У форматах соціальних мереж просто варто тримати собі маркер – проста думка за 5-6 секунд. Якщо вас за цей час складно зрозуміти, повідомлення не дістане ЦА. Зробіть ваших співробітників вашими амбасадорами, допоможіть їм із коректними меседжами та повідомленнями. І якщо вже йдеться про амбасадорство у власних лавах, будьте щирі та інвестуйте у відносини, здоров’я та щастя співробітників. Це має стати частиною вашої бізнес-стратегії, якщо ви прагнете отримати конкурентну перевагу.
Згідно з дослідженнями, задоволені та з високим рівнем залученості співробітники майже на 30% краще справляються зі своїми завданнями, аніж їхні «нещасні» колеги.
Як ощасливити персонал
Це питання в першу чергу стосується організаційної поведінки та корпоративної культури. Одне важливо – сьогоднішнє діджиталізоване суспільство з його можливостями Big Data & IA дає масу можливих варіантів віднайти магічні інструменти, які будуть персоналізовані саме для вашої організації.
Варіантів безліч: гнучкі офіси та можливість зміни обстановки, медитавні практики, детокс без гаджетів та корисна соціальна ініціатива, головне – не пропонувати ті, які вмотивовують лише топ-менеджмент, а не співробітників.
Прозора та персоналізована винагорода – оновлений формат заробітної плати Згідно з дослідженнями, 2/3 персоналу бажає отримувати винагороду за працю з врахуванням персональних побажань, стилю життя, віку та особливих потреб кожного співробітника з огляду на сімейний стан, наявність дітей тощо.
Як все звести до спільного знаменника? Ви не можете очікувати, що висококваліфікований кандидат із 20-25 років успішного досвіду, МВА та PhD зацікавиться тією ж пропозицією, що й молодий успішний спеціаліст із 5-10 роками досвіду: у обох будуть досить різні побажання щодо робочого середовища, винагороди, додаткових мотиваційних та соціальних пакетів – це цілком логічно, навіть якщо у них досвід у схожих компаніях/ринках/позиціях.
За інформацією LinkedIn Global Talent Trends 2019, кількість вакансій мережі з відкрито заявленим рівнем бажаної зарплати зріс за останні 5 років на 130%. Зараз складно приховати інформацію, тому ваша непрозорість у питанні винагороди призведе до того, що співробітник вважатиме її надто не справедливою і не прийме пропозицію, а шукатиме нове, більш відкрите та комфортне місце праці. Сьогодні вже варто чітко і прозоро озвучувати кандидатам та співробітникам рівень заробітної плати, доносити інформацію, чому різняться зарплати у різного персоналу – що на це впливає, як це може змінити сам співробітник тощо.
Частиною винагороди може стати і нематеріальний формат – додаткові гнучкі дні роботи для матусь із маленькими дітьми, гральна дитяча кімната в офісі, компенсація харчування/частини вартості, можливість розвивати власний бізнес, працюючи кілька днів/тиждень тощо.
Який би шлях ви не обрали, пам’ятайте, що все викладається у відкритий доступ – бум! Так, авжеж є NDA (угода про нерозголошення конфіденційної інформації, – ред.)! Але у значної частини сучасного персоналу – покоління Z ставлення та розуміння цих формальностей особливе. А вони – вже важливий канал комунікації з донесення інформації до ваших customers, competitors і створюють для company той context, в якому доведеться працювати. Знову наш магічний 4С.
Наталія Дадівєріна, PhD,СЕО PLEON Talan